ناباروری با علل لوله‌های رحمی 1

ناباروری با علل لوله‌های رحمی

ناباروری با علل لوله‌های رحمی در زنان

ناباروری علت‌های متعددی دارد که در این مطلب به ناباروری با علل لوله های رحمی می‌پردازیم

یکی از علل ناباروری ، وجود چسبندگی، التهاب و یا ترشحات عفونی در لوله‌های رحمی (هیدروسالپنژیت) می‌باشد.
از آنجایی که این التهاب‌ها و ترشحات به درمان‌های خوراکی و تزریقی آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا جواب نداده و درمان نمیشوند، لذا در اکثر موارد مجبور به برداشتن این لوله‌های ملتهب و پر از مایع می‌شویم، چرا که

• اولا در صورت بارداری احتمال بروز بارداری لوله‌ای بسیار بالاست
  • در ثانی چنانچه بارداری موفق داخل رحمی هم رخ بدهد، این ترشحات لوله‌ها که به رحم تخلیه می‌شوند، می‌توانند مانع لانه‌گزینی و از بین رفتن بارداری بشوند.

عکس رنگی رحم یا همان هیستروسالپنژوگرافی، روشی هست که در آن با تزریق ماده حاجب به رحم و گرفتن عکس رادیولوژی در حین تزریق این ماده، میزان ورود و پخش ماده حاجب در لوله‌ها و فضای داخلی لگن بررسی می‌شود.
انجام این روش به دو روش با بیهوشی و بدون بیهوشی صورت می‌گیرد. در حین انجام این کار با توجه به شدت چسبندگی میزان درد متفاوت خواهد بود. یعنی اگر لوله‌ها مشکلی نداشته باشند و باز باشند، درد چندانی نخواهین داشت، ولی چنانچه لوله‌ها التهاب و چسبندگی داشته باشند، امکان دارد که درد بیشتری را تجربه کنید.
اگر حین تزریق بخاطر احساس درد، خودتان را زیاد سفت کنید و به اصطلاح عضلات را سفت کنید، این اسپاسم می‌تواند منجر به گزارش و نتیجه غلط شود، لذا بهتر هست که ترجیحا با بیهوشی این کار صورت گیرد.

بهترین زمان انجام عکس رنگی قبل از زمان تخمک‌گذاری هست و معمولا از روز قبل از عمل، پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا از بروز عفونت جلوگیری کند. چنانچه مشکل عفونت واژینال، ترشحات زیاد بدبو، خارش ، سوزش و … دارین، حتما به پزشکتون اطلاع بدین و زمان انجام عکس رنگی را به بعد از درمان عفونت موکول کنید.
چنانچه مشکل ناباروری به علت لوله‌های رحمی را دارید، توصیه می‌کنم، بخش دوم رو هم ببینید. برای مطالعه ناباروری با علل لوله‌های رحمی در زنان (۲)، اینجا کلیک کنید.